Digital signage vai perinteinen printtimainonta – kumpi on parempi?

digital signage

Nykypäivänä informaatio liikkuu nopealla tahdilla ja onkin myynnin kannalta elintärkeää, että kuluttajat saavat aina ajankohtaisinta mainontaa ja viestintää. Yrityksessäsi on varmasti pohdittu, että minkälaiseen mainontaan olisi viisainta sijoittaa. Tarjoamme tässä tekstissä syitä, että miksi uskomme digital signagen olevan tulevaisuutta ja perinteiset printtimainokset tulevat jäämään historiaan.

Mitä on digital signage?

Ensiksi on varmasti hyvä käydä läpi, että mitä digital signage käytännössä tarkoittaa, ja mitä sillä tehdään. Digital signage tarkoittaa teknologiaa, jonka avulla esitetään sisältöä erilaisilla näyttöpinnoilla ihmisten katseltavaksi. Sen avulla voit hallita etäyhteydellä kuvia, videoita, animaatioita tai jopa interaktiivista sisältöä, vaikka samanaikaisesti kaikilla näytöilläsi.

Näyttöpinnat voivat olla oikeastaan mitä vain. LED-näyttöjä, LCD-televisioita, tabletteja, kosketusnäyttöjä, infonäyttöjä ja niin edelleen. Näytöt kytketään verkkoon mediatoistimen avulla, jolloin kyseinen toistin näkyy Digital signage sisällönhallintapalvelussasi. Toistimen kautta sisältö ohjautuu näytöllesi, oli se sitten missä tahansa.

Kuten printtimainokset, voidaan myös digital signage näytöt asentaa monipuolisesti erilaisten yritysten fyysisiin toimitiloihin. Joitain hyviä esimerkkejä ovat kaupat, kauppakeskukset, ravintolat, pankit, majoituspaikat ja sairaalat. Digital signage on kuitenkin printtimainontaa tehokkaampaa jokaisella osa-alueella. Digitaaliset näytöt parantavat todennäköisyyttä, että ohikulkija huomaa mainoksesi. Itseasiassa digitaaliset näytöt saavat jopa 400 % enemmän katselukertoja, kuin staattiset mainokset. Näytöillä luot hienon modernin ilmeen yritykseesi, tuot brändiäsi paremmin esille ja voit mainostaa arvojasi. Tarkastellaanpa seuraavaksi mitä kaikkia etuja voit hyödyntää tällä teknologialla.

Digital signage hyödyt

Perinteiset printtimainokset saattavat vaikuttaa halvalta ratkaisulta ensisilmäyksellä, sillä on halvempaa ostaa paperia kuin digitaalinen näyttö. On kuitenkin oleellista tarkastella kustannuksia pitkällä aikavälillä, jolloin digital signage päätyy halvemmaksi ratkaisuksi. Tässä syyt:

Mainosten jatkuva vaihtaminen vaatii paljon resursseja. Ensin täytyy luoda itse mainos, joka viedään printattavaksi ja sitten odotetaankin sen valmistumista. Tämän jälkeen täytyy asentaa jokainen mainos erikseen puhumattakaan niiden kuljettamisesta paikan päälle. Sitten mainokset on otettava pois ja kuljetettava jätehuoltoon tai kierrätykseen sen jälkeen, kun ne eivät ole enää relevantteja.

digital signage

Digital signagen ansiosta mitään näistä haasteista ei asennuksen jälkeen synny. Sisältö vaihdetaan tietokoneeltasi käsin muutamassa sekunnissa ja mainontasi on taas ajankohtaista.

Digital signage ei tarjoa pelkästään nopeasti mukautuvaa mainontaa vaan nostaa todistetusti myyntiä (mikä on tietysti se oleellisin asia). Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa 80 % mukana olleista yrityksistä, jotka käyttävät digital signagea raportoivat myynnin nousseen jopa 33 %, erityisesti heräteostosten tekeminen oli lisääntynyt. Vuotuinen kasvuprosentti teknologian käyttöön pyörii 6,3 % tienoilla ja globaalin markkinoiden oletetaan lähes kolminkertaistuvan vuoteen 2031 mennessä (aikaväli mitattuna vuosina 2021–2031).

Jatkuva kehitys myös vähentää digital signagen käyttöönotosta johtuvia kustannuksia. Vuosien 2004–2010 välillä tutkitussa näyttöverkostossa kustannukset laskivat 50 %, kun näyttöjä oli 100 kappaletta. Saman trendin ennustetaan jatkuvan tulevaisuudessa.

Hyper-kohdennettua mainontaa

Kuten tuli jo mainittua aiemmin, printtimainokset päätyvät olemaan se kalliimpi ratkaisu, sillä niiden vaihtaminen vaatii paljon resursseja. Se ei ole kuitenkaan ainoa haittapuoli. Printtimainonnalla ei pystytä kohdennettuun mainontaan lähellekään niin hyvin, kuin digital signagella. Digital signagen ansiosta mainostat eri kohderyhmälle aina parhaaseen aikaan. Ominaisuudet, kuten mainossisältöjen ajastaminen mahdollistaa sen, että asiakas saa hänelle kohdennettua mainontaa, silloin kun hän sitä eniten kaipaa. Kun tunnet asiakkaasi ja heidän ostokäyttäytymisensä hyvin, tulee mainostamisestasi hyperkohdennettua ja erittäin tehokasta. Jopa 80 % kuluttajista kertoo kävelleensä sisälle liikkeeseen digitaalisella näytöllä nähdyn mainoksen ansiosta.

Esimerkki: Eläkkeellä olevat ihmiset käyvät tyypillisesti kaupassa jo aamupäivällä välttääkseen ruuhkat, mutta työssäkäyvät pääsevät kauppoihin vasta iltapäivällä työpäivän jälkeen. Eläkkeellä oleville ihmisille voitaisiin kohdentaa mainokset esimerkiksi 8.00–11.00 aikavälillä, kun taas työssäkäyvälle perheelliselle mainokset voitaisiin ajastaa 15.00–19.00 aikavälille.

digital signage

Voit ajastaa mainoksesi näkymään juuri silloin, kun kohderyhmäsi haluaa kuulla sinusta.

Tarjoukset reaaliajassa

Otetaanpa toisena esimerkkinä yritys, joka tarjoaa 20 % alennusta tuotteistaan pian alkavan kampanjansa aikana. Mainokset ovat printattuna ja valmiina asennettavaksi. Tämän jälkeen huomaatkin, että kilpailijasi tarjoaakin tuotteitaan 30 % alennuksella. Mitä teet, jos tiedät, että kampanjasi tulee epäonnistumaan jo alkumetreillä?

Digital signage tekee tässä tapauksessa mainostamisestasi hyvin kilpailukykyistä. Pystyt reagoimaan hyvin nopeasti ulkoisiin muutoksiin kilpailu- ja markkinatilanteissa. Jos markkinointitiimisi keksii jonkin hyvän idean, saadaan se parhaassa tapauksessa implementoitua näyttöverkostoosi jopa saman päivän aikana.

Interaktiivisuus

Digital signagen ansiosta mainoksista saadaan myös interaktiivisia. Paras keino hyödyntää interaktiivisuutta on käyttää kosketuspinnallisia näyttöjä.

Digital signage

Kosketusnäyttöjen avulla voidaan selata tietoa ruudulta, kuten älypuhelimella. Esimerkiksi hotellit voivat hyödyntää kosketusnäyttöjä luomaan tervetulleen ilmapiirin asiakkaalleen. Tapahtumissa vierailijat voivat tarkastella alueen karttaa tai tapahtuman aikataulua. Tavarataloissa voitaisiin hyödyntää ominaisuutta, missä käyttäjä pääsee selaamaan vaikkapa tuotteiden saatavuutta ja sijaintia liikkeen sisällä. Printtimainonta jää selkeäksi kakkoseksi interaktiivisen mainostamisen suhteen.

Mieleen painuvaa mainontaa

Digitaalisen näytön rinnalla printtimainonta ei saavuta vastaavaa huomiota. Dynaamiset animaatiot ja hienot värit kiinnittävät huomiomme paljon paremmin, kuin paperinen banneri. Digital signagen etuja on sen tuomat visuaaliset mahdollisuudet. Itseasiassa aivomme prosessoivat visuaalista tietoa jopa 60 000 kertaa nopeampaa, kuin luettua tietoa. Kuluttajat eivät enää jaksa pysähtyä lukemaan pitkiä mainostekstejä. Keskittymiskyvyn keskimääräinen aika vaihtelee noin 3–8 sekunnin välillä, joten on tärkeää kiinnittää ohikulkijan huomio nopeasti ja vaikuttavasti. Mainostamisen kannalta siirrytäänkin koko ajan enemmän visuaaliseen suuntaan, sillä sen teho on huomattu. Kuva- tai videomuodossa olevat mainokset saavat jopa 94 % enemmän huomiota, kuin tekstimuodossa olevat mainokset. Jatkuvasti kehittyvät digitaaliset näytöt mahdollistavat tehokkaan alustan visuaalisesti hienojen mainosten tekemiseen.

Pitkäikäisyys

Printtimainosten elinaika ei ole varsin pitkä. Mainokset on vaihdettava, kun ne eivät ole enää relevantteja. Myös sää olosuhteet vaikuttavat, että kuinka kauan printtimainos näyttää uudelta. Digitaalisten näyttöjen käyttöikä on pitkä. Yksittäinen LED-screen oikein käytettynä kestää jopa yli 100 000 tuntia. Näyttö voidaan lisäksi päällystää läpinäkyvällä lasilla tai pleksillä, mikä tuo suojaa ja on helppo puhdistaa, mikäli se jostain syystä pääsee likaantumaan.

Ekologisuus

digital signage

Printtimainosten kierrättäminen vie myös resursseja. Kemikaaleja ja muita myrkyllisiä vapautuu luontoon, mikäli käytetyistä mainoksista ei huolehdita asiallisella kierrätyksellä. Paperimainonta vaatii jatkuvaa resurssien käyttöä, sillä samaa mainosta ei voida käyttää uudelleen ilman prosessien läpikäyntiä.

Monet yritykset suosivat digital signagea juuri siitä syystä, että vähennetään haitallisten aineiden ja roskan päätymistä luontoon. Saatat miettiä, että kuinka näytöt voivat olla ekologisia, jos ne käyttävät paljon energiaa? LED-teknologia mahdollistaa paitsi tarkan kuvan ja korkean kirkkauden, myös hyvän energiatehokkuuden. LED-lampuista on jo pitkään puhuttu pitkäikäisinä ja energiaa säästävinä. Samaa teknologiaa hyödynnetään digitaalisilla näytöillä. LED-näytöillä huollettavuus on myös tehty helpoksi, sillä näytöistä voidaan vaihtaa vain rikkoutunut osa, jonka jälkeen näyttö toimii kuten uusi.

Pähkinänkuoressa

Ei tietysti ole ihme, jos paperimainoksia näkee edelleen katukuvassa, mutta digitaalinen mainonta kehittyy jatkuvasti ja taaksepäin ei ole katsomista. Digital signage avaa yrityksille lukemattomia vaihtoehtoja etenkin kohdennetussa paikallisessa mainonnassa ja mahdollisuudet reagoida ulkoisiin muutoksiin nopeasti. Ohjelmistot antavat täydellisen kontrollin viestintääsi. Keinot, jotka parantavat vuorovaikutusta asiakkaittesi kanssa tulevat nyt aivan sormiesi ulottumiin. Tämä on sitä digiaikaista viestintää.