Sisältösuunnittelu Digital Signageen: Vinkkejä ja esimerkkejä

Sisältösuunnittelu

Digital signage on voimakas työkalu viestinnän parantamiseen ja huomion kiinnittämiseen yleisöön. Kuitenkin menestyksekäs digital signage -ratkaisu vaatii houkuttelevaa ja vaikuttavaa sisältöä. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme, mitä on hyvä sisältösuunnittelu erilaisille digitaalisille näytöille kuten info- ja mainosnäytöt sekä LED-näytöt, kuten tienvarsinäytöt tai ulkonäytöt. Vinkeillä teet tehokasta sisältöä digital signage -näytöillesi ja saat käytännön vinkkejä sekä esimerkkejä inspiraatioksi.

sisältösuunnittelu ohjeet muotoiluun

Sisältösuunnittelu – Ohjeita muotoiluun

Suosi päätteettömiä fontteja, kuten: Arial, Helvetica, Futura tai Gill Sans

Tekstin ja logojen korkeuden olisi suositeltavaa olla vähintään 3/4 näytön pinta-alasta selkeyden
ja luettavuuden varmistamiseksi.

Laitteiden toimittajilta kannattaa kysyä näyttöjesi resoluutiosta, sillä kuva- ja videotiedostot näyttävät paremmalta ja asioiden mittasuhteet pysyvät luonnollisina niiden ollessa samaa resoluutiota, kuin itse näyttö. Skaalaus huonontaa laatua.

Valkoista taustaväriä ei kannata käyttää mainoksissa. Jos mainosmateriaaliin halutaan vaalea tausta, kannattaa välttää puhdasta valkoista väriä. Esimerkiksi hitusen harmahtava tai gradientilla sävytetty valkoinen on parempi ratkaisu kuin puhtaanvalkoinen väri

Digitaalisten näyttöjen valovoimaisuuden takia suosi värikkäitä, vahvoja mainoksia. Ne näyttävät
tehokkaimmilta.

Samat ohjeet pätevät kuva- ja videotiedostoihin.

Käytä kuvien tiedostomuotoja PNG (.PNG) tai JPG (.jpg tai .jpeg). Videotiedostoissa käytä tiedostomuotoa MP4 (.mp4)

Tukeudu ammattilaisen apuun

Jos sisältösuunnittelu tuntuu haastavalta tai sille ei yksinkertaisesti ole aikaa niin kannattaa tukeutua ammattilaisten palveluihin. LEDiMedialla teemme yhteistyötä Valakia Interactive Oy:n kanssa, joka valmistaa räätälöityjä digitaalisia mainoksia juuri tarpeitasi varten.

Tiedä kohdeyleisösi

Ymmärrä, kuka on digital signage -näytön edessä. Kohdeyleisön tunteminen auttaa luomaan sisältöä, joka puhuttelee heitä. Esimerkiksi, jos kohdeyleisösi on nuoria aikuisia, käytä modernia ja trendikästä grafiikkaa.

Digital signagen käytännöllisyyden ansiosta voit myös ajastaa eri sisältöä näkymään ennalta määritetyn aikataulun mukaan, jolloin voit kohdistaa mainontaa eri kellonaikoina, päivinä, viikkoina jne. Mieti tarkkaan milloin mainostat ja mitä.

Esimerkki: Nuorten vaatekauppa voi käyttää digital signagea esitelläkseen viimeisimmät muotitrendit.

sisällönsuunnittelu

Pidä sisältösuunnittelu yksinkertaisena

Digital signage -näytöt eivät ole parhain paikka monimutkaiselle informaatiolle. Pidä sisältösuunnittelu yksinkertaisena ja helposti sulatettavana lyhyessä ajassa.

Huomioi katsojan käyttämä aika ja etäisyys diginäytöstä. Mitä ytimekkäämmin kykenet
viestimään, sen tehokkaammin tavoitat katsojat. Vähemmän on monesti enemmän.

Esimerkki: Ravintola voi näyttää päivän tarjoukset ja aukioloajat selkeällä tekstillä ja houkuttelevilla kuvilla.

Käytä visuaalisia elementtejä

Visuaalisuus on digital signage -sisällön kulmakivi. Käytä houkuttelevia kuvia, videoita ja grafiikkaa. Hienot siirtymät ja osuvasti liikkuva kuva lisää todennäköisyyttä, että sinut huomataan.

Esimerkki: Vaateliike voi esitellä asusteitaan dynaamisilla videoilla ja korkealaatuisilla kuvilla.

Mainosnäytöt

Sisällytä kutsu toimintaan (Call to Action)

Houkuttele katsojia tekemään jotain. Lisää selkeä kutsu toimintaan, kuten ”Osta nyt”, ”Tutustu lisää” tai ”Seuraa meitä somessa.” Pidä viesti kuitenkin lyhyenä, mutta mielenkiintoa herättävänä. Ihmiset eivät keskity mainokseen 3-8 sekuntia pidempään.

Esimerkki: Kauneussalonki voi pyytää asiakkaita varaamaan ajan puhelinnumeronsa kautta.

Vaihtele sisältöä säännöllisesti

Pysy kiinnostavana vaihtamalla sisältöä säännöllisesti. Päivitä tarjouksia, näytä uutisia ja pitämällä sisältö tuoreena. Digital signagella tämä on varsin helppoa, sillä sisällön vaihtaminen käy nappia painamalla.

Esimerkki: Hotelli voi näyttää paikallisia tapahtumia ja sääennusteita pitääkseen vierailijat informoituina.

sisältösuunnittelu

Mittaa ja paranna

Seuraa, miten katsojat reagoivat sisältöön. Käytä analytiikkaa ja saamiasi palautteita parantaaksesi digital signage -sisältöä.

Esimerkki: Vähittäiskauppa voi seurata, mitkä mainokset saavat eniten huomiota ja tuottavat eniten myyntiä.

Sisältösuunnittelu lopuksi

Sisältösuunnittelu digital signageen voi olla taiteen ja tieteen yhdistelmä. Tärkeintä on tuntea kohdeyleisösi, käyttää visuaalisia elementtejä houkutellaksesi heitä ja pitää sisältö tuoreena. Seuraa tuloksia ja opi parantamaan sisältöäsi jatkuvasti.

Käyttämällä näitä vinkkejä ja esimerkkejä voit luoda houkuttelevaa ja vaikuttavaa sisältöä digital signageen ja vältät samalla yleiset virheet.